Cristina Tarasevici si Vlad Elias au deschis inca din 2013 un lant de spalatorii ecologice sub brandul Blue Lagoon, iar anul trecut au investit o jumatate de milion de euro in cea de-a patra unitate, un centru de procesare ecologica in Pantelimon, ce are o capacitate de 5 tone zilnic.
“Centrul din Pantelimon evolueaza conform asteptarilor, desi anul 2018 a fost unul extrem de dificil din punct de vedere financiar. La inceput, centrul din Pantelimon genera sub 30% din totalul incasarilor companiei, iar in prezent genereaza peste 50%”, spune Cristiana Tarasevici.
Din aprilie 2018, cand a fost deschis centrul din Pantelimon, pana in luna aprilie a acestui an, spalatoria ecologica a bifat afaceri de peste 1,6 milioane de lei. Luna de luna, vanzarile inregistrate de Blue Lagoon Clean au crescut cu pana la 15%, astfel incat daca in aprilie 2018 centrul avea vanzari de 22.000 lei, in aprilie 2019 cifra de afaceri s-a ridicat la peste 210.000 lei, de aproape 10 ori mai mult.
Piata spalatoriilor ecologice, estimata la 70 milioane euro
Din 2013, de cand s-a lansat Blue Lagoon Clean, compania a ajuns sa detina 120.000 de clienti, din care aproximativ 15% sunt clienti noi din 2019. Lunar, Blue Lagoon Clean deserveste peste 3.000 de clienti si proceseaza peste 25.000 de articole de imbracaminte.
“Din 2013 si pana in prezent, ritmul de crestere al companiei Blue Lagoon Clean a fost de 3-4 ori mare mare fata de media pietei, asadar putem spune ca apetitul pentru servicii de curatare ecologice este mare. Daca in 2013 ideea de curatatorie ecologica era considerata una de nisa, acum este un mod de a face lucrurile, de a folosi apa si detergenti biodegradabili. In acest mod isi protejeaza pielea de efectele substantelor chimice, iar hainele pe care le poarta sunt si ele protejate”, explica Cristina Tarasevici.
Serviciul in sine devine accesibil si accesat de o sfera difersificata de clienti. Daca pana acum cativa ani serviciile de curatatorie erau accesate de „cei la costum”, acum aceste servicii sunt accesate atat pentru curatarea articolelor care necesita curatare profesionala, dar si pentru articole uzuale, care pana acum erau curatate acasa.
Un alt motiv pentru care piata de curatare ecologica a crescut si romanii apeleaza tot mai des la astfel de servicii este determinat de preturile tot mai accesibile. Practic, diferentele sunt destul de mici fata de o curatatorie chimica, iar in cadrul Blue Lagoon Clean antreprenorii propun 3 forme de abonament, cu reduceri de 10%, 20%, 30%. Astfel, daca pentru un pardesiu spalat, curatat si calcat pretul intreg este de 28,9 lei cu abonament se ajunge la un pret de 20,23 lei. Abonamentele functioneaza ca o cartela prepay care isi consuma creditul pe masura ce sunt procesate haine.
Piata spalatoriilor ecologice este estimata la peste 70 de milioane de euro, iar anual creste cu pana la 9%.
“Din punct de vedere al tehnologiei folosite, Romania sta bine la acest capitol, deoarece acest segment este unul relativ tanar in tara noastra. Cu privire la eficienta folosirii acestei tehnologii suntem cu mult in urma, lucru pe care l-am observat anul trecut la Milano, in cadrul Galei CINET, care a reunit peste 220 de companii din toata lumea care activeaza in domeniu. Datorita automatizarii proceselor conexe curatarii propriu-zise, productivitatea creste cu 30-40%”, spune Cristina Tarasevici.
Investitie de 25.000 euro intr-o aplicatie si planuri de dezvoltare a actionariatului
Investitia de jumatate de milion de euro in centrul de procesare din Pantelimon a facut ca profitul Blue Lagoon Clean sa scada cu 42% in 2018 fata de 2017. Un alt motiv pentru care 2018 a fost un an dificil pentru companie (crestere de 30%) a fost sistemul greoi de gestiune a clientilor si comenzilor. De aceea, in luna iulie a acestui an cei doi antreprenori au implementat un sistem informatic, modular, prin care toata activitatea de gestiune sa se efectueze automat.
Aplicatia are in curs de dezvoltare 6 module, primele 3 fiind deja operationale. Prima parte reprezinta un sistem CRM (Customer Relationship Management) prin care gestiunea fiecarui client se face centralizat, indiferent de punctul de lucru. A doua parte integreaza sistemul de plasare a comenzilor, in cazul clientilor care beneficiaza de serviciul de colectare & livrare gratuita, iar a treia parte tine evidenta fiecarei comenzi plasate, inclusiv a celor cu abonamente.
Ultimele 3 parti ale aplicatiei au in vedere un sistem de rutare automata, integrat cu GPS-urile instalate pe masini, un sistem de facturare automat, iar ultima etapa de dezvoltare are in vedere o aplicatie mobile pentru clientul final, prin care poate sa plaseze o comanda, sa programeze livrarea, sa vizualizeze detaliile comenzii, costul ei sau sa plateasca prin card bancar.
“Termenul de implementare al tuturor celor 6 module este primul trimestru din 2020 si reprezinta primul si cel mai important pas al companiei, in trecerea de la antreprenoriat la organizatie”, spune Cristina Tarasevici.
Prin intermediul automatizarilor efectuate de aplicatie, efortul de administrare scade cu 70%, capacitatea de preluare/livrare a comenzilor creste cu 20% raportat la aceeasi flota auto, consumul de carburant scade cu 30%, in timp ce comunicarea cu clientul se va efectua instant. Investitia totala se ridica la 25.000 euro si va fi efectuata etapizat, pe masura ce fiecare modul va fi operational.
Alte planuri de dezvoltare ale celor doi antrepreori includ automatizarea tuturor proceselor conexe si dezvoltarea echipei de management. “Pe termen mediu si lung, ne dorim cooptarea unui fond de investii in actionariatul companiei alaturi de care sa mentinem ritmul accelerat de dezvoltare, si astfel sa devenim prima optiune a clientilor in accesarea serviciilor de curatatorie”, incheie Cristina Tarasevici.